Mallen maken
Henk Van De Weerdt
2009-05-11 22:58:44 UTC
Hallo,

Ik hoop dat er hier wat mensen zijn die zelf hun mallen voor het e.e.a.
maken. Ik zit namelijk om advies verlegen.

Voor een andere hobby van mij, kaarsenmaken wil ik van een bestaand
kaarsje
een mal maken. Die mal moet meerdere keren te gebruiken zijn. en een
mooi
glad oppervlak hebben.

Ik zit zelf te denken aan epoxy oid maar heb hier totaal geen ervaring
mee.

Ik dacht zelf om een vierkant bakje te maken van betonplex, daar het
kaarsje in bevestigen, giethars erom heen en hard laten worden. Als het
hard is 2 gaten door en door boren om paspennen in te kunnen zetten.

Hierna blok door middenzagen met een dunne zaag.

de resten van het originele kaarsje eruit, de 2 helften met een rubber
pakking ertussen (ook ter compensatie van de dunne zaagsnee) op elkaar
klemmen en kaarsen gieten maar.

Echter ik heb nog een paar vragen, misschien dat iemand hier daar een
antwoord op weet.

a kan giethars tegen temperaturen van 80 a 90 graden van gesmolten
kaarsvet?

b gaat kaarsvet niet vastplakken aan giethars oid, en zoja hoe is dat
te
voorkomen?

c als iemand andere suggesties heeft hoor ik het heel graag, zodat ik
een
kennis kan helpen de kaarsjes voor haar lamp weer kompleet te maken.

Met vriendelijke groet, Henk van de Weerdt

E-mail: ***@vdweerdt.invalid (change invalid to nl)
HTTP/FTP: vdweerdt.nl
HTTP/FTP: vandeweerdt.eu
Rein
2009-05-13 18:27:13 UTC
Post by Henk Van De Weerdt
[...]
Hallo henk,

misschien heb je hier wat aan ik maak voor het modelspoor mallen van
vloeibaar rubber welk na het aanbrengen binnen 24 uur uit har en soepel
blijft. Ik breng het binnen 24 uur in lagen aan zodat er een stevige vorm
overblijft voor grote stujkken maak ik een steunvorm van gips welke ik om de
vorm aanbreng in twee of meer delen, naden met plastik folie afschermen. Na
het uitdrogen verwijder ik de gipsvorm om daarna de rubbervorm af te
stropen. Om de vorm langer te kunnen gebruiken poeder ik deze in met
parfumloos talkpoeder. Het enigste nadeel is dat het rubber na uit harden om
55 krimpt.

Rein